Böcker om företagande

Det finns en mängd olika böcker som handlar om företagande. Det finns allt från biografier av stora företagsmoguler till kurslitteratur. För att hitta rätt i denna djungel, finner ni nedan en lista på några böcker som sticker ut från mängden.

Elon Musk: Tesla, SpaceX och jakten på en fantastisk framtid

Det är nog ingen som kan ha undgått att hört namnet Elon Musk. Elon är ett geni och en miljardär som startat en rad riktigt framgångsrika företag som till exempel Tesla Motors, PayPal och SpaceX. Elon har otroliga företagsidéer och vill att vi ska bo på planeten mars inom en snar framtid. Författaren till denna inspirerande berättelse heter Ashlee Vance och är en teknikjournalist. Boken handlar om såväl Elons karriär som hans liv som kantas av fantastiska visioner.

Sagor från verkligheten

Sagor från verkligheten är en bok skriven av företagaren Tore Friskopp. Tore är en civilingenjör som driver bolag och bloggar om ekonomi, företagande och innovation. I boken ger Tore konkreta tips på hur man ska driva ett framgångsrikt företag. Han var själv med om en konkurs för ett par år sedan och har samlat på sig mycket erfarenhet från företagsvärlden.

Apple från Insidan

Apple från Insidan är en bok som handlar om hur det globala företaget Apple har blivit ett av världens mest framgångsrika företag. Författaren till boken heter Adam Lashinsky och är en av chefredaktörerna på tidningen Fortune. Baserat på flera intervjuer berättar Adam vilka strategier Steve Jobs använde för att leda och utveckla Apple till en succé. Boken ger även en inblick i vilka riktlinjer och hemliga system som företaget har använt sig av under tidens gång för att lyckas stärka sitt varumärke.

Har du attityden?

Boken, Har du attityden? : en inspirationsbok om företag som vill förändra världen, är skriven av Claes Knutson som har flera års erfarenhet av företagande, både inom ledarskap och som konsult för tillväxtföretag. Claes har jobbat med stora företag som Nordnet, Europolitan/Vodafone, H&M och Net Entertainment. Numera håller Claes föredrag inom teman som till exempel ”Det inkluderande ledarskapet” och ”Den framgångsrika arbetsplatsen”.

Boken handlar om vikten av att företag fokuserar på sin förmåga att genomföra arbetet istället för det som ofta framhävs, resultatet. Claes bok ger även recept på hur ett företag ska lyckas bli ett bolag i världsklass i en tid kantad med hård konkurrens och högt tempo.